Os anos escuros de Jerry Lee
“Salvation
bears down on me. I don’t wanna die and go to hell. But I don’t
think I’m heading in the right direction…I’m lost and undone,
without God or son. I should’ve been a Christian, but I was too
weak for the gospel. I’m a rock ‘n’ roll cat. We all have to
answer to God on Judgment Day.” (Jerry Lee Lewis)
En 1964 Jerry Lee Lewis era iso que se chama unha
“vella gloria”. En inglés soa aínda máis terrible: un has
been. Seis anos separábano do
seu último éxito. Só tiña vinteoito anos.
A historia é ben
coñecida. Na primavera de 1958, Jerry Lee Lewis – que contaba
entón a penas vintedous
anos - atopábase no cumio da súa popularidade. Na
súa chegada a Gran Bretaña
para unha serie de concertos
chamou a atención do xornalista do Daily Mail Paul Tanfield
a presenza entre o séquito do cantante dunha adolescente
chamada Myra Gale. Ante as
preguntas do xornalista, Myra recoñeceu que era a muller de Jerry
Lee, e que tiña só quince anos. A prensa local reaccionou ante este
feito con escándalo, que se converteu en pura indignación ao se
revelar nos días seguintes que Myra – para máis inri, filla dun
primo carnal de Lewis - realmente non tiña quince, senon só trece
anos. En
realidade, o de Myra era xa o terceiro (!) matrimonio de Lewis, que
casara por primeira vez aos catorce e por segunda vez aos dezasete.
Vese que certas
particularidades do deep south
non eran especialmente ben aceptadas na Gran Bretaña de finais dos
cincuenta. As poucas actuacións realizadas sobre chan británico
fóron un desastre, Lewis foi abucheado alá onde chegou a actuar, a
xustiza da súa maxestade amosouse disposta a actuar – o
tema mesmo chegou á cámara dos comúns - e
a xira foi finalmente cancelada. Todo
ante a estupefacción de Jerry Lee e Myra Gale, que xenuinamente non
entendían a que viña todo aquel follón. A
volta a Estados Unidos non foi mellor. Moitos disc jockeys
negáronse a partir de entón a radiar os seus discos, foi
vetado nas televisións e,
como consecuencia, as súas venta comezaron a se desplomar. O
fulgurante estrelato acadado en 1957 esvaeceuse. Elvis quedábase sen
sucesor.
Mr. e Mrs. Lewis |
Sam Phillips, en cambio, nunca perdeu a fe nas
evidentes cualidades artísticas de Jerry Lee Lewis. Sun Records
seguiu publicando tercamente os seus discos ata 1963, pero o éxito
nunca volveu. Probablemente, para principios dos sesenta o affaire
Myra Gale non era xa a causa da falta de éxitos. O son dos
“vellos” - isto enténdase con toda a ironía posible –
intérpretes de rock and roll fóra sustituído nas listas por
estilos novos. Son os anos do reinado de Motown, da febre do twist
e da subsecuente infinidade de bailes que apareceron a raíz do seu
xigantesco éxito, da explosión do surf e das bandas de r'n'r
instrumental,... Estamos nunha época na que os cambios na música
popular ocurrían a velocidades de vértigo.
Curiosamente foi no teatro da súa caída, en Gran
Bretaña, onde Jerry Lee Lewis mantivo ao longo de estes anos unha
parroquia máis fiel, unha base de fans irreductible que se mantivo
leal ao rock and roll, a mesma que daría lugar en 1963 á explosión
do beat e do r&b, as bases do pop británico dos sesenta. Así
que para mediados dos sesenta entraba dentro do normal que alguén
como Jerry Lee tratase de se abrir un mercado nunha Europa onde as
bandas xóvenes de éxito baseaban os seus repertorios en versións
de Chuck Berry e Bo Diddley. Ao longo dos primeiros sesenta, Lewis
visitou Gran Bretaña e alemaña – outro dos seus escasos feudos -
en varias ocasións, pero a máis notoria foi a de 1964.
Curiosamente, o ano da tan famosa British Ivasion.
Se cadra poderíamos consideralo un tímido intento de contraataque
das antigas colonias.
Así que para 1964 Jerry Lee Lewis, esquecido no
seu país, no ponto máis baixo da súa popularidade, atopábase de
xira por Europa. A frustración por unha carreira que non
fructificaba, os dramas persoais – a morte dun fillo, afogado na
súa piscina en 1962 – non parecían afectar a unha presenza
escénica máis volcánica que nunca. Porque sobre o escenario, Jerry
Lee sempre xogara nesa pequena liga na que a penas competían el,
James Brown, e poucos máis. Pero en aquela primavera de 1964, o seu
estado de forma era simplemente estratosférico. Jerry Lee era quen
de incendiar calquera local polo que pasase, semellaba posuído por
un furor demoníaco. E é que, como ocurría outro dos máis tórridos
rockers orixinais, Little Richard, Jerry Lee Lewis estaba plenamente
convencido de estar tocando unha música intrinsecamente pecaminosa.
Non estamos aquí no terreo do satanismo pueril e
ridículo de bandas de rock posteriores, senón no das crenzas
profundas cimentadas no integrismo cristián sureño. O cristianismo
do sur, xa sexa branco ou negro,
non era nen é en absoluto alleo ao frenesí do rock and roll. O
frenesí forma parte integral do culto de moitas igrexas sureñas.
Pero ese desenfreno debe ser reservado só para render culto a Deus.
Pois sé o éxtase se desvía cara o profano – ou o que é o mesmo,
cara ao sexual- entón estase poñendo ao servizo do demo. Como
cantaría Bob Dylan moitos anos despois, en plena furia born
again:
“Well it
may be the devil or it may be the Lord / but you're gonna have to
serve somebody”
Jerry
Lee Lewis - ou Little Richard- estaban convencidos de estar servindo
ao amo equivocado. Non había aquí nada de pose, de caricatura
à la
Led Zeppelin ou Black Sabath. Estamos falando de dous cristianos
fervorosos que consideraban que en determinado momento o seu camiño
desviárase do straight
and narrow.
Tiñan que servir a alguén, como dicía Dylan, e con música tan
lúbrica como a que eles tocaba, desde logo non servían a deus.
Daqueles
concertos dos “anos escuros” da primeira metade dos sesenta
quedan por sorte testemuños. Entre eles, a espectacular aparición
nun programa especial titulado Don't Knock the Rock,
emitido polo canal británico Granada Television. Alí, ademais de
Jerry Lee, participaron Gene Vincent, un Little Richard
asombrosamente transformado - recén reaparecido tras o seu retiro de
1957, precisamente por unha crise relixiosa -, unha impresionantes
Shirelles e The Animals. Este programa de unha hora está disponible
integramente en Youtube, e diría que velo e case imprescindible para
calquera aficionado ao rock and roll.
E por suposto non
podemos esquecer ese directo de directos, a nai de todos os live
albums, esa explosión nuclear
de cuarenta minutos que é o Live at the Star Club,
Hamburg, gravado o 5 de abril de
1964 no famoso clube do
ínclito bairro de St. Pauli onde, só un par de anos antes, uns
daquela descoñecidos Beatles completaran a súa transformación de
rockers con tupé a futuras estrelas pop e inventores do Mersey Beat.
En fin, gostaríanos contar que aqueles concertos
por Europa fóron un ponto de inflexión na súa carreira, unha volta
trunfal ao estrelato. Nada máis lonxe da realidade. En realidade, a
trascendencia daquela xira foi mínima no seu día. Jerry Lee tería
que esperar aínda varios anos, ata finais dos sesenta, xa
reconvertido full time en cantante country,
para facer as paces por fin
coas listas de éxitos. Por
certo, Jerry Lee e Myra Gale divorciáronse en 1970.
Primeira actuación de Jerry Lee Lewis en televisión, sembrando o caos no Steve Allen Show, en 1957:
Don't Knock the Rock 1964 (Granada TV)
Ningún comentario:
Publicar un comentario